Jeszcze do niedawna katalogi stron uchodziły za absolutnie niezbędne i maksymalnie przydatne narzędzie do pozycjonowania. Wszyscy z nich korzystali. W tamtych czasach, gdy ich popularność utrzymywała się na bardzo wysokim poziomie, było ich dosłownie mnóstwo, a też spora część z nich zdążyła przetrwać do chwili obecnej.
Rzadko kiedy można było je jednak uznać za jakieś bardziej specjalne i warte uwagi platformy. Katalogi, nawet te popularne, korzystały bowiem z gotowych skryptów, dlatego też były stronami dość odtwórczymi o niskiej wartości. Na szczęście teraz, gdy jest ich już nieco mniej, ich jakość uległa podwyższeniu. Utrzymały się tylko wartościowe katalogi stron, które są regularnie moderowane i dostosowywane do algorytmów Google. Bo trzeba wiedzieć, że te algorytmy są zmienne. A choć popularność katalogów stron jest teraz znacznie niższa niż właśnie te kilka lat temu, wciąż z wielu powodów opłaca się z nich korzystać i opłaca się umieszczać w nich odnośniki do własnych portali oraz nawet wizytówki firm, bo do tego z kolei służą specjalne katalogi firm.
A dlaczego właściwie warto? Powód jest banalnie prosty i nasuwa się sam. Poprzez wykorzystywanie katalogów przy pozycjonowaniu można uzyskać dodatkowe linki. Chcąc pozycjonować stronę, należy natomiast postarać się właśnie o to, by jak najwięcej zewnętrznych witryn odsyłało do niej Internautów. Linki dalej mają olbrzymie znaczenie. Dzisiejsze katalogi są natomiast mocno moderowane i selekcjonują wprowadzane do nich strony, zawsze przydzielając je do odpowiednich kategorii, ale też sprawdzając, czy są to strony wartościowe, które mogą być w ogóle dostrzegane i – co jeszcze ważniejsze – akceptowane przez algorytmy Google. Nadal właściciele witryn muszą jednak uważać. Wciąż nie brakuje w sieci katalogów o niskiej wartości, które mogą wręcz utrudnić pozycjonowanie stron i pogorszyć jego skuteczność.
Na pewno warto więc celować w katalogi moderowane. Wprowadzenie do nich własnej strony zawsze będzie dobrym posunięciem, bo zawsze warto stosować różne narzędzia przeznaczone do pozycjonowania, nie ograniczając się na tej płaszczyźnie wyłącznie do dbania o jakość samej strony czy publikowane na niej treści. Katalogi nadal mają więc pewną wartość.